Robert Gojević’s Dracula Dominion Art
DEYAN | • Možeš li nam objasniti što zapravo znači pojam „ wet plate“?
ROBERT | – Puni naziv ovog ranog fotografskog procesa bio bi Wet Plate Collodion proces. Izumio ga je Frederick Scott Archer 1851. godine i bio je to prvi fotografski proces koji je zamijenio kompliciranu Dagerotipiju. Proces su neki zvali i Black Art zbog Srebrnog Nitrata koji u dodiru s kožom radi crne fleke koje danas uspješno izbjegavamo zahvaljujući gumenim rukavicama. Wet Plate ili mokra ploča je staklo (Ambrotype) ili crni aluminij (Tyntipe) na koji se izlijeva kolodij (posebna mješavina kolodija s nekoliko agresivnih kemikalija) te umoče u tank s vrlo agresivnim srebrnim nitratom. Rezultat toga je nježan fotoosjetljiv mokar film na staklu po kojem je proces dobio ime. Riječ je dakle o ručno izrađenoj fotografiji, unikatu nastalom procesom koji je izmišljen cca. 40 godina prije pojave na tržištu prvog George Eastman roll filma.
DEYAN | • Što te privuklo tako kompliciranom fotografskom procesu?
ROBERT | – Jedan od razloga bilo je zasićenje digitalnom fotografijom. U svijet fotografije ušao sam kao slikar ulja na platnu, pa mi je trebalo nešto izazovnije i kompliciranije. Iako sam dosta fotografirao analogno, želio sam proširiti horizonte. To što je Wet Plate potpuna nepoznanica u Hrvata, bio je dodatni motiv jer je to bio jedan od načina da se uspješno istaknem od prosječnosti. Glavni razlog svakako je bio vizualni dojam tih fotografija. Kad sam ih otkrio jednostavno su me oborile s nogu jer su moje tadašnje digitalne fotografije svojom obradom jako podsjećale na Wet Plate. Mene nikad nije oduševljavala atmosfera sintetičke digitalne fotografije pa sam se trudio obradama dobiti starinski štih, a da bi to uopće mogao učiniti bilo je nužno proučavanje starih fotografija.
Uskoro sam počeo istraživati Wet Plate scenu te u BLUR magazinu otvorio rubriku posvećenu tom procesu. Niz godina radio sam intervjue vodećih svjetskih faca na tom polju jer je BLUR magazine bio jedini časopis u svijetu koji je taj proces godinama konstantno promovirao. Onda sam jednog dana imao prilike proces vidjeti uživo zahvaljujući fotografu Borut Peterlin i potpuno se zaljubio u proces. Dogovorio sam se s njim da onog trena kad budem nabavio svu potrebnu opremu, zovem ga da mi pokaže osnove. Radeći intervju s Mark Ostermanom koji je zadužen za fotografske povijesne procese u George Eastman House International Museum of Photography and Film, zasigurno najvećem stručnjaku i za Collodion proces, odlučio sam još više zapeti i uskoro je moja Wet Plate avantura započela.
Cijeli intervju možete pročitati ovdje!